طی سالهای اخیر در حوزه بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک با ناترازی مواجه شده ایم. بسیاری بر این عقیده اند که قیمت یارانه ای، دستوری و سرکوب شده در این بخش در افزایش بی رویه مصرف موثر است. حتی این امر به مشکلاتی از قبیل قاچاق بنزین نیز دامن زده که دشواری هایی را برایمان به وجود آورده است.
مرکز پژوهشهای مجلس به ارائه طرحی با عنوان اختصاص سهمیه بنزین به نفر پرداخته است. در این طرح به جای این که سهمیه یارانه ای بنزین به خودرو تعلق بگیرد، هر فرد ایرانی صرف نظر از این که خودرو دارد یا نه، از سهمیه بنزین بهره مند می شود. به زعم کارشناسان، اختصاص سهمیه بنزین به نفر به نفع اقشار ضعیف است و عدالت بیشتری را در توزیع یارانه سوخت به ارمغان میآورد. در شرایط فعلی، کسانی که از تمکن بالاتری برخوردارند و خودروی بیشتری دارند، از یارانه بیشتری هم بهره می برند. در حالی که اقشار ضعیف که اصلاً خودرو ندارند، از این یارانه بی بهره هستند.
علاوه بر این که اختصاص سهمیه بنزین به نفر به عدالت نزدیکتر است، به لحاظ کنترل مصرف نیز مزیت دارد. وقتی افراد بدانند میزان مشخصی سهمیه بنزین یارانه ای به صورت ماهانه در اختیار دارند، کنترل مصرف بیشتری خواهند داشت.
به زعم بسیاری، در شرایطی که تبدیل به واردکننده بنزین شده ایم و سالانه چند میلیارد دلار در این زمینه هزینه میکنیم و به موازات افزایش عرضه به میزان تقاضا اضافه می شود، دولت باید در راستای ایجاد زیرساخت های لازم برای اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر حرکت کند.
در ادامه نظرات محمدرسول شیخی زاده، نماینده قروه و دهگلان در مجلس را میخوانید.
شیخی زاده با اشاره به این موضوع که بنزین یک ثروت ملی به شمار می رود و متعلق به همه است، تصریح کرد: یارانه ای که در حوزه بنزین پرداخت میکنیم باید به همه تعلق بگیرد. واقعیت این است که الان در حال پرداخت بیشترین یارانه در حوزه بنزین هستیم.
وی ادامه داد: بنزین با قیمت ۱۵۰۰ و ۳ هزار تومان در اختیار مصرف کننده نهایی قرار می گیرد. بنابراین، در حال پرداخت بیشترین حجم یارانه در حوزه بنزین در کشور هستیم. به همین دلیل، عادلانه سازی توزیع این یارانه اهمیت دارد.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: عادلانهترین روش برای اعطای یارانه بنزین این است که سهمیه بنزین به کد ملی اختصاص پیدا کند و هر شخص صرفنظر از این که خودرو دارد یا نه از این یارانه بهره ببرد. مسئله ناترازی بنزین و حجم بالای مصرف غیربهینه با تکیه بر بنزین به نفر اصلاح خواهد شد و با مسئله قاچاق نیز مقابله خواهد شد.
شیخی زاده گفت: بخشی از شهروندان کشور جزو اقشار ضعیف هستند که توان خرید خودرو را ندارند. بخش قابل توجهی از خانوارهایی که می توانند خودرو بخرند، بیشتر از یک خودرو نمیتوانند تهیه کنند. بنابراین، خانوارهای مرفه که چندین خوردوی سیلندر بالا و پرمصرف دارند، بیشترین بهره را از یارانه سوخت میبرند.
وی ادامه داد: با توجه به توضیحاتی که در بالا داده شد، اختصاص سهمیه بنزین به خودرو ظالمانه است. این روش ظلم به خانوارهای محروم جامعه است که خودرو ندارند و یا فقط یک خودرو دارند. با توجه به این وضعیت، در حال حاضر بهترین روش این است که سهمیه بنزین را به کدملی افراد اختصاص دهیم.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید مراقبتهای لازم را به عمل بیاوریم که از ایجاد بازارسیاه برای مبادله بنزین جلوگیری کنیم. باید بستر سوءاستفاده های احتمالی که باعث ایجاد برخی شغل های کاذب می شود را از بین ببریم. لازم است تمامی جوانب را در طرح ببینیم و بعد از کار کارشناسی و دقیق به سمت اجرای آن برویم.
شیخی زاده گفت: باید به سمت اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر با هدف رفع تبعیض در توزیع یارانه سوخت گام برداریم و عدالت اجتماعی را در این بخش به وجود بیاوریم. طرح هدفمندی یارانه ها نیز با هدف ایجاد عدالت در توزیع یارانه ها در دستور کار قرار گرفت و این موضوع اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: اقشار مرفه برایشان تفاوتی نمیکند که بنزین را با چه قیمتی بخرند. حتی اگر بر اثر اجرای طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر، آنها مجبور شوند بنزین را از بازار آزاد تهیه کنند، این کار را میکنند و به مصرف می پردازند. اما اتفاق مثبتی که رخ میدهد این است که یارانه بنزین به نفع اقشار ضعیف جامعه توزیع میشود و اقشار مرفه از یارانه بنزین به صورت نامحدود بهرهمند نمیشوند.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: از نظر بنده، اجرای هر طرح، لایحه و کاری که در راستای نزدیک شدن به عدالت اجتماعی باشد، ضروری است. طرح اختصاص سهمیه بنزین به نفر باید با دقت به اجرا گذاشته شود و جوانب کار را با سیاست گذاریهای صحیح بسنجیم و کار کارشناسی صورت بگیرد. در این صورت، اجرای طرح می تواند کمک کننده باشد.
نظر شما